Depresja, jak z nią walczyć
Zdrowie

Jak uniknąć depresji?

Depresja to jedna z najpoważniejszych i najbardziej złożonych chorób naszych czasów. Przyczyn jej powstawania jest wiele, podobnie jak i rodzajów samej depresji. Już w tej chwili cierpi na nią wiele milionów osób na świecie, a niektóre czynniki takie jak stres, choroba, izolacja, kłopoty finansowe, niedobory witaminowe wyraźnie jej sprzyjają. Może zachorować każdy bez względu na wiek, czy pochodzenie społeczne. Jak uniknąć depresji? Jak się przed nią bronić? Czy istnieje skuteczna profilaktyka?

Dlaczego depresja jest groźna i jak z nią walczyć?

Depresja to nie tylko obniżenie nastroju, które dotyka okresowo każdego, ale również wiele innych groźnych symptomów składających się na tę chorobę, począwszy od braku radości z życia, poprzez poczucie niedowartościowania czy winy, brak wiary w lepsze jutro, poprzez objawy somatyczne jak kłopoty żołądkowe, zaburzenia snu, bóle głowy, zmęczenie i wiele innych aż do zupełnego wyizolowania się, unikania innych ludzi, zaprzestania jakiejkolwiek aktywności po myśli samobójcze.

Walka z depresją jest długofalowa i trudna. Sprowadza się często do podawania leków i psychoterapii, która u człowieka, który stracił sens życia, może przebiegać latami. Depresja często może mieć postać zamaskowaną, która nie daje jednoznacznych objawów, co czyni ją jeszcze trudniejszą do leczenia. W świetle takiej perspektywy najbardziej logiczne wydaje się działanie mające na celu zapobieganie depresji.

Co możemy zrobić, by nie zachorować na depresję?

Zapobieganie depresji to prowadzenie zdrowego trybu życia, który z pewnym stopniu może nas uchronić przed tą ciężką chorobą. Oczywiście zawsze istnieje ryzyko, że zachorujemy, jeśli dadzą o sobie znać czynniki genetyczne, które również są odpowiedzialne za jej powstawanie. Nie są one jednak jedynymi.

Walka z depresją jest trudna, warto więc to ryzyko obniżać eliminując pozostałe czynniki, które mogą się przyczynić do jej rozwoju. Na pytanie jak uniknąć depresji, a przynajmniej zmniejszyć ryzyko zachorowania, odpowiedzi często udzielają naukowcy, badający wpływ odżywiania czy braku niektórych substancji odżywczych na ludzki organizm.

Okazuje się, że depresji sprzyja brak witaminy D oraz witamin z grupy B, które mają znaczenie w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego człowieka. Niebagatelny wpływ może też mieć aktywność fizyczna, słuchanie ulubionej muzyki, czy dieta, która wspomaga produkcję endorfin, zwanych hormonami szczęścia. Zachęcamy do zapoznania się z artykułem „Co jeść w depresji?”.

Jak się odżywiać, by zapobiegać depresji?

Walka z depresją
Źródło: Pixabay.com

Jeżeli chcemy uzyskać odpowiedź na pytanie jak uniknąć depresji poprzez właściwe odżywianie, to najprostszą odpowiedzią może być zastosowanie zróżnicowanej diety bogatej w cenne dla organizmu składniki odżywcze. Tylko bowiem urozmaicony jadłospis będzie sprzyjał zdrowiu i dostarczał całej gamy witamin i minerałów oraz innych ważnych dla zdrowia substancji. Ważne przy tym jest, by żywność pochodziła ze sprawdzonych źródeł i nie zawierała szkodliwych składników chemicznych. Taka dieta powinna zadbać o dostarczenie człowiekowi wszystkiego, czego potrzebuje do zachowania zdrowia.

Istnieją jednak pewne grupy produktów, które ludzie bojący się depresji powinni szczególnie włączyć do swojej diety. Oto kilka wskazówek na to, co jeść na depresję:

  • Jedzenie poprawiające humor, czyli wyzwalające endorfiny np. pikantne potrawy z papryczką chili, która jednak nie jest wskazana dla wszystkich, czekoladę sprzyjającą produkcji serotoniny odpowiadającej za dobry nastrój, produkty bogate w aminokwas zwany tryptofanem, który uczestniczy w produkcji serotoniny i melatoniny, np. chude mięsa, jajka, sery, spirulina,
  • Dieta bogata w witaminy z grupy B, których doskonałym źródłem są drożdże, warzywa strączkowe, pełnoziarniste pieczywo, wątróbka, brokuły i kapusta,
  • Produkty zawierające witaminę D, takie jak ryby, jajka, pełne mleko, suplementy z tą witaminą.

To tylko niektóre przykłady i wskazania tego, co jeść na depresję. Żywność zawiera spore ilości witamin z grupy B i łatwo je wprowadzić do codziennej diety. Z witaminą D jest gorzej i często wskazana jest suplementacja. Natomiast jedzenie poprawiające humor, takie jak np. kaloryczną czekoladę warto włączyć do jadłospisu w rozsądnych ilościach, żeby nie popaść w depresję z powodu nadmiaru kilogramów. 

Jak inaczej chronić się przed depresją?

W zapobieganiu depresji ważną rolę odgrywa witamina D, która pod wpływem działania promieni słonecznych na naszą skórę może się wytworzyć w organizmie. Nie przez przypadek więc na depresję sezonową zapadamy najczęściej jesienią i zimą, kiedy działanie słońca na skórę jest ograniczone.

Korzystajmy więc ze słońca wtedy, kiedy jest to możliwe jak najczęściej, dawkując sobie czas ekspozycji w rozsądnych granicach. Pozytywny wpływ na nastrój mają też kolory. Antydepresyjnie działa szczególnie żółty i pomarańczowy. Ruch na świeżym powietrzu oraz pozytywne afirmacje mogą mieć również duże znaczenie profilaktyczne.

Wiedza o tym, co jeść na depresję, połączona z wymienionymi powyżej czynnikami może w znacznym stopniu podnieść nastrój i uczynić nas odporniejszymi na zachorowanie. A jeżeli już zachorujemy, ważne jest, by jak najszybciej podjąć walkę z depresją zgodnie z zaleceniami lekarza. Odpowiednia dieta, w tym jedzenie poprawiające humor i aktywność fizyczna oraz słońce z pewnością w tej walce pomogą.

Artykuł napisała:
KreoVita – Blogerka, copywriterka,
certyfikowany doradca dietetyczny.

Źródła:

  • Dr Aleksandra Nowak, Witamina D w leczeniu depresji,
  • Czym są endorfiny i jak wpływają na nasz organizm, 2019.

 

You may also like...

1 Comment

  1. Wojtek says:

    Podstawa to kontakt z drugim człowiekiem. Mam znajomą, która zamknęła się w domu, odcięła od wszystkich i bardzo rzadko wychodziła. Doprowadziła się do depresji i zmaga się z nią już dwa lata…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.